Ментално здравље становништва наше земље озбиљно је угрожено последњих година због свега што се догађало у земљи, изазивајући код људи забринутост, обесхрабреност, страх, несигурност, апатију, претерану осетљивост, нетрпељивост, осећај беспомоћности...
Зато сматрамо да постоји појачана потреба за заштитом и унапређењем душевног здравља становништва, а посебно деце и младих који представљају најосетљивији део популације.
Црвени крст види своју улогу у појачаној активности на пружању психо-социјалне помоћи становништву, која се односи на ублажавање дејства психо-социјалних последица рата и кризе у земљи. Рано откривање и помоћ ученицима са потешкоћама у развоју је најлакше у школи, јер дете у њој дуже времена континуирано борави.
Посебне активности посветиће се мотивисању наставника за интензивније ангажовање у условима њихове сопствене емоционалне исцрпљености, а често и без животног и професионалног оптимизма. Програм је намењен деци и одраслима који су психички здрави, односно немају патолошких психичких поремећаја, али због својих искустава и услова у којима живе изложени су развојној кризи и због тога спадају у ризичне групе и у опасности су од последица по ментално здравље.
1. Деца и млади
Свака криза у друштву највише погађа младе људе. Ако им се на време не помогне да нађу смисао живота, да у себи изграде чвршће ослонце и борилачке механизме против снага деструкције, да усвоје животну филозофију која се базира на прихватању реалности и нађу могућност превазилажења тешкоћа, може се догодити да се одају асоцијалном понашању или подлегну разним психичким поремећајима. (Узраст: основно-школски од 7 до 15 година и млади средњошколци узраста од 15 до 18 год.)
2. Родитељи
Када су догађања у окружењу таква да захватају и одрасле, тада деца остају без адекватне помоћи. Деца у кризи имају већу потребу за помоћи, подршком и разумевањем. Одрасли, који су и сами у кризи, имају мање способности и спремности да пруже помоћ детету. Зато је потребно родитеље мотивисати и едуковати за пружање одређене помоћи детету, као и функционисање читаве породице, са циљем да и у себи и у својој непосредној околини пронађу снагу и начине да се успешно суоче са проблемом и да превазиђу кризу, да постепено изграде психички здрав и вредан начин живота.
Програм који нудимо деловао би превентивно у том смислу што би подстакао систем бриге и неге код родитеља и тако децу заштитио од додатних неповољних утицаја с обзиром да у периодима акутних криза долази до слабљења овог система.
3. Наставници
Школа као институција од посебног друштвеног значаја недовољно је припремљена за психо-социјалну интервенцију у новонасталим кризним условима. Потреба за едукацијом наставника за превенцију и помоћ деци са израженим тешкоћама у понашању наметнула се и Црвеном крсту у оквиру реализације психо-социјалне помоћи.
ЦИЉЕВИ И ЗАДАЦИ
Општи циљ: успешна интеграција младих у друштво.
Специфични циљеви:
ТЕХНИКЕ И ОБЛИЦИ РАДА
Смањивање извора стресних утицаја и њиховог интензитета, уз побољшање вештина суочавања са стресним догађајима, повећање самопоуздања и укључености у социјалну мрежу подршке.
Саветовалиште // Уклонити неугодне симптоме да не би постали хронични, вратити самопоштовање, изгубљени понос и наду.
Школа здравог живота // Преко креативних и пројективних техника циљ је да се стресни или унутрашњи садржај изрази и да се затим на нивоу мале групе вербализује, конгнитивно обради и осмисли, тј да се интерактивно проради и ојача способност суочавања са стресом.